Case Study – nieudane wdrożenia 2012/2013

Mam nadzieję, że nie będzie to najsmutniejszy post na tym blogu, bo zamierzam ujawnić rąbka tajemnicy największych wpadek związanych z ERP w latach 2012 / 2013.

Dlatego będzie krótko ale konkretnie, a aby nie było depresyjnie polecam czytanie przy dobrym winie, piwie lub whisky.

Krótka lista najciekawszych, spektakularnych przypadków.

Jedna z większych sieci dyskontowych w kraju – źle zdefiniowany zakres wdrożenia, rozstanie na etapie koncepcji.

Duża sieć sklepów spożywczych – po  sześciu latach informuje, że wdrożenie w części podstawowej zostało zakończone.

Jeden z największych producentów materiałów budowlanych – źle zdefiniowany zakres wdrożenia, rozstanie na etapie koncepcji. Ponowne rozpisanie przetargu i kolejne duże kłopoty. Brak efektów, opóźnienie powyżej 12 miesięcy.

Duży operatorów telekomunikacyjny – źle zdefiniowany zakres wdrożenia, rozstanie na etapie koncepcji. Ponowne rozpisanie przetargu – kolejne duże kłopoty. Opóźnienie na projekcie ponad 12 miesięcy.

Duża grupa kapitałowa, producent napojów alkoholowych i m.in. wód mineralnych – rezygnacja z wdrożenia systemu ERP. Decyzja o zmianie systemu.

Jedne z większych operatorów telekomunikacyjnych w Europie – oficjalnie informuje po pięciu latach nie widząc innej szansy rezygnuje z dalszych prac na rzecz systemu ERP i rozpoczyna wyboru nowego systemu.

Firma zajmująca się nazwijmy to produkcją monet (aby nie nazwać wprost) – wycofała się z dalszego wdrażania dużego ERP na rzecz małego ERP. Błedy w umowie uniemożliwiające samodzielny lub zlecony na zewnątrz rozwój systemu ERP pomimo otwartego kodu.

Ministerstwo XXX – duże niezadowolenie z funkcjonalności ERP i konieczności zamawiania drogich customizacji (informacja na zasadzie poczty pantoflowej).

Producent mebli – wycofanie się w wdrożenie ERP z tzw.  „średniej półki”.

Duży producent elementów złącznych – wdrożenie ERP bez efektów. Zarząd podjął decyzję o rewdrożeniu wdrożonego ERP.

Duży elektro-market RTV-AGD – utrata sprawności procesu obsługi klienta po wystartowaniu ERP z tzw. średniej półki. Poważne błędy projektowe, wdrażanie rozwiązania nie dostosowanego do rynku sprzedaży detalicznej (Retail).

Za każdym razem popełniono podobne lub te same wręcz rażące błędy projektowe. Wiara we własne siły, brak wiedzy, źle zdefiniowany zakres wdrożenia, kardynalne błędy w zarządzaniu projektem, wymuszanie nierealnych terminów, lansowanie nieoptymalnych rozwiązań, brak consultingu. Uwaga, proszę nie odczytywać, że błędy na projektach leżą tylko i wyłącznie po stronie dostawców / producentów ERP. Błędy wdrożeniowe najczęściej leżą po obu stronach uczestniczących w projekcie. Cel jest ten sam, ale interesy sprzeczne.

Business Global Consulting Polska Sp. z o.o. specjalizuje się w kompleksowym wsparciu w procesie wyboru i wdrożenia systemów klasy ERP.